Efter covid-19 – förändrat sökbeteende på Hemnet
Trots den turbulenta tid vi haft sedan coronakrisen slog till så har bostadsmarknaden hittills stått emot stora prisfall. Samtidigt har intresset för bostäder varit rekordhögt och bostadsökares preferenser har på flera sätt förändrats under perioden. En analys av vilka fritextord som Hemnets besökare använder visar att exempelvis ‘uteplats’ och ‘pool’ har ökat kraftigt i popularitet de senaste månaderna.
Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.
Generellt brukar bostadssökares preferens vara stabila över tid. Under det senaste halvåret har det dock skett relativt stora förändringar om man jämför med hur det brukar se ut.
Balkong toppar – knapp ökning
Som vanligt är det sökningar på balkong som toppar listan över mest använda sökord på Hemnet. Totalt gjordes det under de föregående sex månaderna 1,2 miljoner sökningar på bostadsrätter där balkong skrivits in i fritextfältet. En ökning med 3 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Villafavoriten – pool
För villasökningar var det vanligaste använda sökordet ‘pool’. Det söktes på totalt 64 000 gånger mellan mars och september, vilket är en ökning med 25 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
– När folk tillbringar sin sommarsemester hemma blir tillgång till pool mer eftertraktat vilket sannolikt påverkat sökbeteendet. Detsamma gäller det ökade intresset för uteplats vilket rimligtvis hänger ihop med att fler har tillbringar mer tid hemma, både i vardagen och på semestern, säger Erik Holmberg, analytiker på Hemnet.
Sök på ‘uteplats’ ökar kraftigt
För både lägenheter och villor är det sökningar på ‘uteplats’ som har ökat mest under perioden. Sökningar på lägenheter där sökordet ‘uteplats’ användes nästan fördubblades (+92 procent) jämfört med motsvarande tidsperiod i fjol. För villasökningar var motsvarande ökning 268 procent vilket innebär att nästan fyra gånger fler sökningar gjordes jämfört med året innan. Sammantaget innebär det en ökning med 30 000 sökningar med fritextordet ‘uteplats’.
Sannolikt beror både ökningen av sökningar på uteplats och villor med pool på den förändrade livssituation som många befinner sig i nu under coronapandemin.
Många frågor om läget på marknaden
Emma Persson är privatekonom på Länsförsäkringar, hon pekar på att bolånetagare i Sverige har blivit måna om att ha koll på läget.
– Jag får många frågor om vad jag tror om bostadspriserna framöver och för en del handlar det om att man försöker tajma ”rätt” tillfälle att köpa. Jag brukar säga att det rätta tillfället vet man först i efterhand. Därför är det bäst att helt enkelt köpa utifrån behov och alltid göra ett ekonomiskt väl avvägt köp. Det betyder att man köper med avsikt att bo där på lång sikt och inte i spekulationssyfte. Och att man har lite marginaler för olika eventualiteter. Mitt i en pandemi kan förstås en parameter vara att man är orolig för sitt jobb och därför är det extra viktigt att se till att man är tryggad för arbetslöshet genom ett medlemskap i en a-kassa och en inkomstförsäkring, säger hon.
Har du sett några förändringar i hur bolånetagare agerat under coronapandemin?
Ifall du ska köpa och sälja är det bra om du håller de båda transaktionerna nära varandra i tid, då köper du och säljer med samma prisförutsättningar, menar Emma Persson.
– I början av pandemin i våras var det många som såklart blev oroliga kring flera privatekonomiska frågor. Skulle börsen rasa nu? Har jag en tillräcklig buffert? Och vad ska hända med räntorna? Efter hand har oron lagt sig, kanske både som en följd av centralbankernas snabba agerande och att flera av farhågorna, till exempel en kraftig bostadsprisnedgång, inte infriades. Dessutom infördes ett undantag från amortering av Finansinspektionen, som en del passade på att utnyttja.
– Drygt 170 000 bolånekunder totalt i Sverige har hittills utnyttjat den möjligheten. Det kan vara ett alternativ för den som inte har en buffert alls att använda sig av det för att ytterligare öka på tryggheten i sin privatekonomi, men samtidigt är amortering ett långsiktigt men disciplinerat sätt att minska sina räntekostnader på sikt, säger Emma Persson.
Suget på en uteplats är större än på länge.
*Endast sökord som sökts på minst 2000 gånger under period inkluderades i undersökningen.