Homestyling – fungerar det verkligen?
Säljs en lägenhet snabbare om den är stylad av en inredningsstylist? Kan paprikor öka slutpriset på en villa? Nu har Fastighetsbyrån för första gången använt vetenskap för att undersöka om homestyling verkligen fungerar. Tre stylister har sedan, baserat på resultatet, stylat en lägenhet på tre olika sätt.
Den amerikanska designpsykologen Sally Augustin har, på uppdrag av Fastighetsbyrån, tittat närmare på home styling ur ett vetenskapligt perspektiv. Forskningen resulterade i en rapport kring vilka effekter homestyling har för en bostadsförsäljning.
– Bostadsköpare blir känslomässigt påverkade, både medvetet och omedvetet, av miljön på en visning vilket i sin tur har en effekt på köpbenägenheten, säger Sally Augustin.
Enligt rapporten finns det tre principer för hur du stylar på ett vetenskapligt sätt.
- Vi människor vill känna oss trygga. Därför är miljöer som kännetecknas av flexibilitet, överblickbarhet, tydliga uppdelningar och måttlig visuell komplexitet fördelaktiga.
- Fundera på vilka köparna är och försök anpassa stylingen efter dem. Viktigt att köparna kan förställa sig hur det skulle vara att leva i bostaden. Hitta en balans mellan personligt och privat.
- Vi tolkar vår omgivning genom våra sinnen. Styla genom att använda utvalda färger, former och dofter för att förändra upplevelsen av ett hem.
En lägenhet, tre stylingar
Stylisterna Hans Blomquist, Tina Hellberg och Mikael Beckman har tolkat Sally Augustins forskning. De fick sedan styla en lägenhet i Stockholm på tre olika sätt. Stylisterna valde att fokusera på olika saker från rapporten. Tina Hellberg har till exempel lagt fokus på att hemmet ska berätta en historia om vem som bor där.
– När man inreder sin egen bostad ska man inreda för sig själv och inte för någon annan, säger Tina.
Mikael Beckman valde att fokusera på att fånga ljuset och satsa på tydliga avdelningar med olika funktioner. Textilier och naturliga material för att få en ombonad känsla blev Hans Blomquist fokus.
– Jag ser inte bara den här rapporten som ett redskap när man ska sälja sin bostad utan den kan också vara ett underlag när man startar ett nytt hem, säger Hans.
Textilier och naturliga material för att få en ombonad känsla blev Hans Blomquist fokus. Foto: Fastighetsbyrån.
Tina Hellberg har lagt fokus på att hemmet ska berätta en historia om vem som bor där. Foto: Fastighetsbyrån.
Mikael Beckman valde att fokusera på att fånga ljuset och satsa på tydliga avdelningar med olika funktioner. Foto: Fastighetsbyrån.
Tips från rapporten
- Se till att färgers nyans, mättnad och ljusstyrka hör ihop i hela bostaden. Undvik helvitt och gult.
- Använd naturliga material för att skapa ett lugn. Ha gröna växter men max fyra i varje rum.
- Skapa balans, undvik rörighet och mixa inte allt för många mönster.
- Skapa visuella blickfång som ger rätt associationer.
- Skapa tydliga avgränsade områden, kan vara i samma rum, med olika separata funktioner.
Hela rapporten från Sally Augustin hittar du här och vill du läsa mer om projektet kan du göra det här.
Text: Hemnet-redaktionen