Ordning i arbetsrummet
Arbetsrummet förknippas med ett ställe där vi jobbar och hanterar papper. Hemma behöver detta inte innebära just ett rum. Det kan vara flera ställen där vi gör sådant. Men det är viktigt att vi har klart för oss vilka dessa ställen är så att vi kan skapa ordning där.
Många av oss för en ständig fight mot pappershögar där hemma. Det kan vara reklam, magasin, tidningar, räkningar, bankuttag, kvitton samt papper vi faktiskt själva tar in i hemmet när vi skriver ut något eller tar med oss något från jobbet eller något annat ställe. Så hur få bukt med detta?
Genom att du bestämma dig för vad du ska göra med olika typer av papper så klart!
Posten
För det första måste du bestämma dig var du ska lägga posten så att den inte ligger lite var som helst och du missar viktiga saker såsom räkningar eller kallelser. Det gör du enkelt genom att sätta upp ett postfack. Det kan vara en låda eller en speciell posthållare.
Räkningar att betala
Det är viktigt att så snabbt som möjligt gå igenom posten och öppna inkommande räkningar. Sedan behöver du samla dem på ett ställe så att du inte glömmer bort något när det är dags att betala räkningarna. En enkel låda löser detta. Märk den gärna med ”räkningar att betala”. Du kan även ha en låda som heter ”betalda räkningar”, i vilken du lägger betalda räkningar som du har tänkt att spara och lägga in i pärmar.
Nej till reklam
Fundera även över vilka saker som behöver komma in i ditt hem. Om du aldrig tar del av butikserbjudanden, så minskar du inflödet av reklam genom att sätta upp en tydlig ”nej till reklam” skylt på ytterdörren. Det kommer att spara dig tiden som det tar dig att plocka upp reklamen och slänga den i papperskorgen. Eller att flytta runt den i ditt hem.
Kvitton
Om vi börjar med kvitton så bör du veta vilka du ska skippa helt redan i affären, så slipper du ha dem i din plånbok eller kassar och sedan kasta dem. Så börja med att tacka nej till onödiga kvitton. Resten av kvitton kan du sortera in i plastfickor. Enligt konsumentverket ska kvitton sparas i tre år då det är så lång tid man har på sig att reklamera en vara. Jag har skapat ett enkelt system för hur du kan organisera dessa kvitton så att du lätt kan hitta dem när du behöver reklamera eller vill sälja något vidare.
Övriga papper
Och så har vi allt övrigt papper. De som liksom inte hör hemma någon annanstans. Dem kan du faktiskt sätta i en pärm som just heter ”Övriga papper”. Den ska du sedan gå igenom med jämna mellanrum och kasta det som inte längre är aktuellt.
Tidskrifter och tidningar
Fundera över vilka du verkligen läser och vilka som ger dig mest dåligt samvete. De sistnämnda ska du säga upp prenumerationen på. Ett mycket enkelt sätt att spara pengar och lätta ditt samvete!
Med dessa enkla åtgärder hoppas jag att du får bukt med dina papper där hemma!
Tips! Satsa på förvaring som håller i längden. Börja med en bas från t.ex. Elfa och komplettera med fler smarta funktioner allt eftersom!