Paret Eames: konstnären och arkitekten
Charles och Ray Eames är paret som ändrade sättet människor satt på med sina ikoniska stolar som är älskade än idag. Trots att de ritades för över 50 år sedan är Eames designklassiker högaktuell.
Paret Eames. Foto: Eames office
Det amerikanska designparet Charles Eames och Ray Kaiser verkade tillsammans inom en rad områden men är mest kända för sitt arbete inom möbeldesign. De träffades 1940 på Cranbook Academy of Art i Michigan, USA. Charles studerade arkitektur och gick sedan vidare till att bli lärare där och Ray som hade en bakgrund i abstrakt måleri studerade konst. De gifte sig 1941 och Ray tog Charles efternamn Eames.
Charles och den finske arkitekten Eero Saarinen arbetade med att formge möbler till en tävling som New York’s Museum of Modern Art höll i och Ray assisterade dem. De vann med en stol i formad plywood – ett material och en möbel som skulle återkomma under paret Eames karriär.
Under 1950-talet hade paret en kreativ formtopp och i samma veva fick de kontakt och inledde sitt framgångsrika samarbete med möbelproducenten Herman Miller. Miller i sin tur hade stor teknisk kunskap om de nya moderna materialen – som plywood, glasfiber och aluminium – som paret tyckte om att arbeta i. Herman Miller kom att hjälpa Eames producera en rad möbler, bland annat deras designklassiker gungstolen Eames Rocker.
Gungstolen Eames Rocker. Foto: Vitra
Tillverkade bårar under kriget
Paret Eames flyttade därefter till Kalifornien där de senare också byggde sitt Eames house. Huset är en uppvisning i modern arkitektur och avantgardism och är idag klassat som ett historiskt byggnadsminne.
Under andra världskriget tillverkade de bårar och spjälor av plywood till skadade marinsoldater. Plywood var ett bättre material än stål som använts tidigare då det inte ströp blodtillförseln i benet. I slutet av kriget började de producera sina stolar de skulle bli så kända för. Stolarna blev direkt mycket populära.
På 50-talet började de experimentera med flera material – nu kom plast, glasfiber och aluminium in i bilden. Möblerna, som till stor del bestod av stolar, ackompanjerade den växande medelklassen i USA och var funktionella och bekväma men samtidigt stilrena och lätta att masstillverka. Och det var just grundtanken bakom deras design – att göra den tillgänglig för många människor.