Så väljer du fastighetsmäklare
Att sälja sin bostad är en stor affär. Därför är det viktigt att du känner förtroende för den fastighetsmäklare du väljer.
Mäklaren är en expert och ofta skicklig på att se och tala för olika möjligheter med bostaden. Du får också en person som finns till hands för rådgivning genom hela processen. Du betalar alltså inte bara för mäklarens tjänster, utan också för kunskap, erfarenhet, kontaktnät och trygghet.
Träffa helst flera olika mäklare innan du bestämmer dig. Be gärna om referenser från tidigare kunder när du pratar med mäklare. Gå gärna in på Hemnet och titta på vilka mäklare i ditt område som har liknande bostäder ute på marknaden - det kan ge en bra vägledning kring mäklare du kan kontakta
Ta även del av vår checklista nedan, med tips på saker du bör ta reda på och fråga mäklaren om.
Om du är intresserad av att ta reda på vilka bostäder som sålts av vilken mäklare, sök fram ditt område bland våra slutpriser.
Vad kostar en fastighetsmäklare?
Mäklarens arvode sker oftast genom provision. Det kan också bestå av en fast summa eller ibland av både en fast och en rörlig del. Detta är en förhandling mellan dig och mäklaren. Jämför gärna flera olika mäklare och ta reda på vad som ingår i arvodet.
Om bostaden säljs ska överenskommet arvode betalas. Om förmedlingsuppdraget sägs upp har mäklaren rätt till ersättning för kostnader som avtalats i förmedlingsuppdraget.
Vad är viktigt att veta när du ska välja mäklare? Följ gärna vår checklista och ta reda på detta innan du bestämmer dig.
Checklista - 9 punkter att fundera över och fråga mäklaren
Gå på visning!
Har mäklaren andra bostäder till salu just nu? Gå på visning så får du en bra bild av hur mäklaren jobbar.
Är mäklaren registrerad?
Du kan själv kolla detta hos Fastighetsmäklarinspektionen där du också kan få information om mäklaren har fått någon eventuell disciplinär påföljd. Kom ihåg att endast registrerade mäklare får annonsera på Hemnet.
Kan mäklaren ditt område?
Det är en fördel om mäklaren kan området som du bor i, har koll på barnomsorg och skolor, kommunikationer, service och grönområden.
Hur ska bostaden marknadsföras?
Din mäklare är expert på olika marknadsmöjligheter för din bostad. Genom att synas på Hemnet, som är Sveriges största bostadsplattform når du effektivt ut till de allra flesta bostadssökarna i landet och därmed ett maximalt antal spekulanter. På Hemnet finns det tre olika annonspaket, Hemnet Bas, Hemnet Plus och Hemnet Premium., rådfråga din mäklare vilket paket som passar din marknad bäst. Hemnet har även andra annonsprodukter som ger effekt på din försäljning.
Hur ser mäklarens arvode ut?
Mäklarens arvode sker oftast genom provision. Det kan också bestå av en fast summa eller ibland av både en fast och en rörlig del. Detta är en förhandling mellan dig och mäklaren.
Hur säljer mäklaren in sina bostäder på Hemnet?
Kolla mäklarens andra bostäder som ligger ute till försäljning. Gillar du vad du ser? Är det bra bilder och inspirerande texter?
Finns potentiella köpare?
Ta gärna reda på om mäklaren redan har ett register på spekulanter som kan vara intressanta för just din bostad.
Hur fungerar budgivningen?
Hur budgivningen går till kan variera, läs mer om budgivningsprocessen hos Mäklarsamfundet
Vad händer om din bostad inte blir såld?
Ta fram en försäljningsstrategi tillsammans med din mäklare innan marknadsföringen påbörjas. Ha löpande kontakt om vad som sker. Om ni inte når förväntat pris, eller av andra anledningar behöver ändra strategi, så är det klokt att ni tillsammans hittar en väg framåt. Om du vill säga upp förmedlingsuppdraget bör du kontrollera förmedlingsuppdragets innehåll. Särskilt det som gäller ensamrättstid och mäklarens rätt till provision eller ersättning.
Skriva uppdragsavtal
När du valt mäklare och skrivit förmedlingsuppdrag ska ett uppdragsavtal upprättas och skrivas under av båda parter.
I förmedlingsuppdraget ska det bland annat framgå vilken provision och ersättning som ska utgå samt löptid för uppdraget och eventuell ensamrätt. Mäklaren får inte åberopa något annat än det som står i avtalet.
Läs mer om förmedlingsavtal hos Fastighetsmäklarinspektionen
Vad behöver jag som säljare göra inför försäljningen?
Du som säljare är ansvarig för att de uppgifter som lämnas i frågelista, bostadsbeskrivning och köpeavtal är korrekta. Kontrollera därför dessa uppgifter noggrant. Var behjälplig med att ta fram eventuella ritningar, servitutsavtal och andra handlingar som kan vara av betydelse för köparen i så tidigt skede som möjligt.
Om du bor i bostadsrätt ska följande dokument tas fram. Dessa brukar mäklaren beställa från styrelsen men stäm för säkerhets skull av det med mäklaren.
- Föreningens stadgar och årsredovisning
- Uppgifter om planerade renoveringar eller avgiftshöjningar
- Information om andelstal
- Kontaktuppgifter till ordförande i föreningen eller annan kontaktperson
Du kan också skriva ner dina svar på följande frågor, så att du är väl förberedd när du träffar mäklaren:
- Hur länge har jag bott i bostaden?
- Vilka renoveringar har jag gjort? Har jag besiktningsprotokoll eller kvalitetsdokument?
- Hur nya är mina på vitvaror? Ta reda på årtal.
- Är det något som jag särskilt vill avtala om som ska ingå eller inte ingå i köpet? Exempelvis hatthylla eller garderob.
- Vilket datum önskar jag att köpare tillträder?
- Vilka fördelar har området som jag bor i?
- Finns det källare/vindsförråd som upplåts tillsammans med i bostadsrätten och hur stort är det, allmän tvättstuga, möjlighet till att hyra p-plats eller garage, cykelförråd, källsortering, grovsoprum och så vidare?