7 strategier för budgivning att känna till

I det senaste avsnittet av Vägen hem berättar Joakim Båge, som skrivit ljudboken Bostadsskolan, om sina bästa tips för en framgångsrik budgivning. Här delar vi hans spaningar över vilka budgivningstyper han har identifierat. Känner du igen dig?

Joakim Båge, författare till boken Bostadsskolan

Vad är viktigast att tänka på när det gäller budgivningar?

– Det viktiga är att ha en strategi och att förstå mer om vilka man budar mot och om de använder sig av en särskild strategi. Jag har lite svårt att förstå att många människor lägger avsevärd tid på att analysera vilken pasta de ska köpa för att spara några kronor men samtidigt budar hejvilt via sms flera hundra tusen på en lägenhet. Det blir väldigt mycket pasta som de måste spara in på om de budar med fel approach och betalar 100 000 kronor för mycket, berättar Joakim Båge.

Vilka strategier finns det som man ska känna till?

– Jag har identifierat ett antal typer som jag har namngett. Jag vill poängtera att jag inte rekommenderar alla dessa men jag tror att det är bra att känna till dem, fortsätter han.

Nedan går Joakim Båge igenom sju budgivningsstrategier som han har identifierat.

1. Härmapan

Den första är Härmapan. Det här är egentligen ingen riktig strategi men det är så här de flesta budgivare beter sig. Man går in utan någon särskild plan och härmar helt enkelt de andra budgivarna. Höjer någon annan med 20 000 kronor så följer man efter. Det är lite av ett flockbeteende. När man maxat lånelöftet så får man hoppa av.

2. Gubben i lådan

Den andra strategin är Gubben i lådan. Det kan vara ett scenario där ett gäng ‘härmapor’ har hållit igång budgivningen med höjningar om 10 000 kronor i taget. Och när budgivningen börjar avta då kommer ”Gubben i lådan” in och drämmer till med en höjning på 50 000 kronor. Och det kan vara moralsänkande för alla andra som kanske hoppar av. Att avvakta är alltså en strategi.”

3. Mad Max

Strategi nummer tre kallar jag för Mad Max. Det här handlar om att lägga sitt maxbud direkt för att skrämma bort alla andra budgivare. Det här funkar kanske inte så bra om utgångspriset är för lågt satt. Det jobbiga med den här strategin är att man inte kan vara säker på att det fanns några andra budgivare som var villiga att matcha ens bud.

4. Terriern

Den fjärde strategin kallar jag Terriern. Den går ut på att man verkligen är med i budgivningen. Så fort det kommer ett nytt bud svarar man direkt inom någon minut. Det är lite om motsatsen till ‘Gubben i lådan’. Ingen annan i budgivningen ska känna att de har övertaget. Man kan kombinera detta med att hela tiden öka höjningen från exempelvis 10 000 till 15 000 kronor. Syftet med det här är att få den andra att hoppa av. Det kan funka särskilt bra om din motståndare är med i flera andra budgivningar och får känslan av att det är mindre konkurrens där.

5. Ufo:t

Den femte strategin heter Ufo:t. Den handlar om att man ska bete sig oförutsägbart och lite märkligt för att få de andra att hoppa av. Man budar mitt i natten och höjer med typ 12 kronor i taget och följer upp med en höjning på 30 000 kronor. Nästa gång budar man över sig själv för att psyka de andra deltagarna. Det här är inte något jag rekommenderar men vissa beter sig så här.

6. Fantomen

Den sjätte strategin är Fantomen. Den går ut på att först höra av sig till mäklaren och visa intresse sedan göra sig oanträffbar. Under budgivningen hör man av sig lite då och då till mäklare och säger att man inte kan komma in med ett bud ännu, att man måste höra med banken innan eller liknande. Det är en extremt oskön strategi och inget jag skulle rekommendera någon. Det är otrevligt mot de andra man budar mot och mot mäklaren men återigen bra att känna till att andra människor kan bete sig så här. Om man möter en sådan motståndare kan det vara bra att vara tydlig mot mäklaren med att man kommer att hoppa av om det drar ut orimligt på tiden.

7. Gordon Gecko

Den sjunde strategin kallar jag för Gordon Gecko efter karaktären i filmen Wall Street. Det handlar om att lägga ett så kallat ‘dolt bud’. Det här är kontroversiellt och problematiskt. Det är inte ett bud utan ett erbjudande till säljaren som är villkorat med att de andra budgivarna inte får reda på det. Det är ett sätt att sätta budgivningen ur spel vilket leder till minskad transparens. Mäklarna blir ju väldigt frustrerade eftersom de inte kan säga vad budet är till andra spekulanter. Ofta så sätter man en deadline gentemot säljaren för hur länge erbjudandet gäller. Man spelar på säljarens psykologi där man kanske inte vågar sätta igång budgivningen. Det här är ett exempel på varför det är viktigt för dig som budgivare att vara aktiv och hålla kontakt med mäklaren så att inte affären görs upp utan att du har varit involverad.

Lyssna på hela avsnittet här:

Spotify

Apple podcast