”Bilderna ska hålla samma kvalitet som i ett inredningsmagasin”

Husfoto är Sveriges ledande agentur för bostadsfotografer. Framgångsformeln är att gynna  fotograferna som därmed ger säljaren bästa möjliga slutprodukt.

Foto: Thomas Diös, Husfoto.

Husfoto har Sveriges största nätverk av bostadsfotografer. Varje år genomför företaget tiotusentals  fotograferingar över hela Sverige och man har mejslat fram en noggrann process för att skapa  förstklassigt bildmaterial.  

Inför fotograferingen är det viktigt att du som säljare har gjort alla förberedelser: som att städa, ställa  undan tandborstar och rent generellt göra bostaden luftig. Hellre för få än för många saker.  

Vill du veta mer om Husfoto? Klicka här.

– Att skapa rymd är egentligen viktigare än inredningen, det handlar om att ge potentiella köpare  chansen att måla upp bilden av ett eget liv där. Av samma anledning bör även familjefoton och andra  personliga detaljer stuvas undan. Med det sagt så skadar det givetvis inte att ha en fin inredning, säger Thomas Diös, en av Husfotos fotografer i Stockholm. 

Foto: Thomas Diös, Husfoto.

Fotografens jobb är att väcka nyfikenhet och locka folk till visningen, inte nödvändigtvis att redovisa  varenda vrå av hemmet. Idag handlar det om mer än att bara ställa upp kameran i ett hörn och ta  vidvinkelbilder. 

– Personligen tycker jag inte de bilderna blir så spännande, jag letar efter något mer i bilden och vill gärna  bygga en liten historia i varje rum. Som att fånga känslan av morgonkaffet i köket eller göra ett tajt utsnitt av ett vackert fönster eller en snygg stuckatur. Min målbild är att bilderna ska kunna publiceras i ett inredningsmagasin.

Foto: Thomas Diös, Husfoto.

Thomas Diös föredrar att arbeta med naturligt ljus, det ger mycket skuggor och man undviker den gula  ton som ofta uppstår när man ljussätter. Han betonar att det inte nödvändigtvis är bäst att boka  fotografering en solig dag.

– För exteriöra bilder är solsken bra men interiört riskerar ljuset att bli för skarpt. Ljuset blir mjukare  under molniga dagar, och man får kontrastrika och fina bilder.

Klicka här om du vill veta mer om Husfoto.

Husfotos ersättningsmodell skiljer sig från övriga branschen, där fotografen ofta inte ens får behålla hälften av pengarna mäklaren betalar för fotograferingen.

– Vi har istället valt att ge 80 procent till fotografen. I gengäld kräver vi lite mer, vilket i slutändan ger en  bättre produkt i vår mening, såväl bilderna som kundupplevelsen håller en högre nivå om fotografen får  en schysst ersättning, säger Alexander Dahlbacka, marknadschef på Husfoto.

Foto: Thomas Diös, Husfoto.

Fotografen blir en förlängning av mäklarens varumärke. Så när Husfoto rekryterar fotografer tittar man  lika mycket på det personliga som på bildernas kvalitet.

– Detta är ett serviceyrke, så det är otroligt viktigt att fotografen fungerar socialt och är pålitlig, säger Alexander Dahlbacka.

Thomas Diös arbetar i Stockholm och har fotat allt från mindre ettor till lyxiga villor. Vissa bostäder är mer  utmanande än andra för fotografen och det gäller att vara kreativ.

– Varje hem är unikt, det finns alltid intressanta vinklar att hitta, säger han.

Gå gärna in på läs mer på husfoto.se/tips, där du bland annat kan se hur man bäst förbereder hemmet inför en fotografering. Se fler bilder som Thomas Diös tagit här.